Waarom dit boek
en deze methodiek?
Covid-19 heeft ervoor gezorgd dat het een bizar jaar is geweest voor iedereen. We waren genoodzaakt vanachter een computerscherm te communiceren met elkaar, te leren en te werken. Maar hoe funest is dit voor een mens?! Een mens… die bestaat uit zintuigen, zintuigen die geprikkeld en ontwikkeld moeten worden.
In deze digitale tijd is er een enorm risico dat kinderen nóg minder buiten komen en dat alle belangrijke verschillende zintuigen minder gestimuleerd worden. Ook hebben kinderen minder fysiek contact gehad en missen hierdoor momenten van sociaal leren en leren van elkaar.
In het boek dat centraal staat in al ons werk, worden drie kinderen door omstandigheden genoodzaakt om samen te werken. Eén kind is blind, één kind is doof en één kind heeft geen beperking… of misschien toch wel? Met elkaar beleven de drie een bijzonder avontuur. Het verhaal geeft een kijkje in de wereld van blinde en dove kinderen. Het moedigt de lezer aan om zich in te leven en vooral; om alle zintuigen te herkennen én te gebruiken.
Het verhaal laat de lezer zien hoe we samen de wereld een beetje mooier maken en van elkaar kunnen leren.
Ook geschikt voor
blinden en doven
Hoe ziet het zintuiglijke
kunstprogramma eruit?
Aan de hand van het kinderboek “Team Avontura en het mysterie van het Quackmonster” worden drie kinderen door omstandigheden genoodzaakt om samen te werken. Een kind is blind, een kind is doof en een kind heeft geen beperking… of misschien toch wel? Met elkaar beleven de drie een bijzonder avontuur.
Het verhaal geeft een kijkje in de wereld van blinde en dove kinderen. Het moedigt de lezers aan om zich in te leven en vooral om alle zintuigen te herkennen en te gebruiken. Het verhaal laat de lezer zien hoe we samen de wereld een beetje mooier maken en van elkaar kunnen leren.
Dit boek is onderdeel van een zintuiglijke lesmethode en lesbox. Ieder hoofdstuk van het boek gaat over een ander zintuig en wordt d.m.v een filmpje voorgelezen door Susi, de auteur van het boek. Maar… Susi hoor je alleen maar. Je ziet Gera. Gera is doof en vertaald het boekje in gebarentaal.
Elk hoofdstuk heeft eigen lessen welke onderverdeeld zijn in onderbouw (groep 1 en 2), middenbouw (groep 3 t/m 5) en bovenbouw (groep 6 t/m 8). In veel lessen mag je met elkaar samenwerken en elkaar helpen.
Alle kunst, drama, muziek en creatieve opdrachten sluiten aan bij de kerndoelen voor de kunstzinnige oriëntatie. Dit gebeurt door middel van onder andere uitbeelden, het gebruiken van zintuigen in verschillende kunstzinnige uitingsvormen en het reflecteren op de gemaakte werken. Denk ook aan diverse teken en of klei opdrachten, zelf creaties bedenken, geur opdrachten kijkopdrachten, samenwerkingsopdrachten.
Het doel van de flexibele lesbox is de kinderen weer terug te brengen naar de zintuiglijke belevingswereld en met plezier kennis te laten maken met de superpowers van kinderen die een zintuig missen.
Meer over
oprichter Mirjam
Met haar visie slaat ze spijkers met koppen, zeker in een tijd waarin we als samenleving steeds verder van elkaar en van onze zintuigen zijn verwijderd. Mirjam zoekt partijen die het aandurven om te pionieren en willen samenwerken, want haar projecten zijn uniek.
Met haar kinderboek “Team Avontura en het mysterie van het Quackmonster” timmert kunstdocent en sportcoach Mirjam Koornneef zicht-, voel- en hoorbaar aan de weg richting een inclusieve participatiesamenleving. Toch kan niet iedereen “als vanzelfsprekend waarnemen” wat zij en anderen doen op dit vlak. Dat is nu precies waarom ze zich “hart” maakt voor mensen die doof en slechthorend en/of blind en slechtziend zijn.
Enkele enthousiaste klanten
De kinderen uit mijn groep 4 vonden het erg leuk om de lessen uit de box te doen. De kinderen willen zichzelf zo graag verplaatsen in een persoon die een zintuig mist. Ze wilden graag zelf ervaren hoe dit dan zou kunnen zijn.
Ik ben flex juf en gebruik de lessen en de box, waar ik ook moet flexen. Het is voor iedere klas leuk, afwisselend, prikkelend en leerzaam. Ook de combinatie met het boek is origineel en pakkend!
Voor mij als leerkracht is de box zeer handig in gebruik. Het kost niet veel voorbereidingstijd en is makkelijk in gebruik. Vooral de filmpjes zijn ook zeer waardevol.
Het boek, de lessen, de gesprekken en de verwerking geeft de klas de kans om dit te doen!
Hoe mooi zou het zijn als we alle kinderen al op de basisschool weten te inspireren en informeren over inclusiviteit en de zintuigen kunnen laten beleven door een educatief en interactief project?
Wilt u meer weten over de flexibele zintuigelijke lesboxen?
Laten we dan een afspraak inplannen!