Recensie: Team Avontura en het Quackmonster

Sarah, de moeder van Mirthe, heeft een prachtige recensie geschreven over ons boek ‘Team Avontura en het Quackmonster’. Ze heeft dit boek samen met Mirthe gelezen. Mirthe werd doof en blind geboren en is ook geestelijk en lichamelijk gehandicapt. Dit komt door een zeldzame genafwijking: SPATA5.

Sarah heeft een prachtige website met blogs en vlogs over het leven van haar, Mirthe en haar man Matthijs. De website, De Groentjes, vindt je hier.

Sarahs recensie

De mensen die ons op Instagram volgen zal het vast niet zijn ontgaan, ik ben verslaafd aan Clubhouse. Een fantastische app wat een combinatie is van een podcast en voiceberichten.

Via dit platform kwam ik in contact met Mirjam Koornneef. Zij heeft samen met een vriendin een boek geschreven. Een (voor)leesboek voor het goede doel: kinderen laten zien dat we allemaal uniek zijn.

Het boek is geschikt voor kinderen van 6-10 jaar. Maar met wat aanpassingen is het zeker geschikt voor alle leeftijden! Ik heb dit boek met Mirthe gelezen. Gelezen met Mirthe? Jazeker, wij lezen vaak voor aan Mirthe. Dit boek past 100% bij ons leven en zou door iedereen (voor)gelezen moeten worden.

Go, team Avontura

Zodra ik het boek open, zie ik een QR code. Deze leidt naar een prachtig liedje met de titel “Beleef het Avontuur”. Het lied omvat alles waar het in het boek over gaat. Het leven is een avontuur, iedereen beleeft het op zijn eigen manier. Elke kind, elk mens, is bijzonder. We kunnen veel van elkaar leren. Mirthe is dan misschien wel doof (en blind), maar ze werd helemaal blij van het liedje. De trillingen van de muziek zijn een aangename bijkomstigheid.

Het boek: Team Avontura en het mysterie van het Quackmonster gaat over Lu, Lisa en Jay. Drie jonge kinderen die vakantie vieren op een camping bij een natuurgebied: Quack. Er is een speurtocht uitgezet door de camping. Lu, Lisa en Jay zijn bij elkaar ingedeeld. Lu vindt het maar niks. Hij baalt flink dat hij samen moet werken met de anderen. Jay is doof, net als de vader van Lu. Daarom zit hij natuurlijk bij Jay in gedeeld, dan kan Lu mooi voor gebarentolk spelen. Maar dan zit hij ook nog bij Lisa, zij is blind. Hoe moet dat dan? Met dit team kan je toch geen speurtocht doen?

Prikkelen van de zintuigen

De kinderen gaan op onderzoek uit en belanden in een spannend avontuur. Ik ga niet te veel verklappen over het verhaal anders gaat de magie verloren. Wel kan ik vertellen dat alle zintuigen voorbij komen: zien, horen, voelen, proeven en ruiken. De drie kinderen tasten in het donker, gaan op de geur af, zijn misschien wel horend doof en proeven vooral van de wereld.

Gebarenfilm van het verhaal

Zoals je hierboven hebt gelezen is één van de hoofdrolspelers in het boek de dove Jay. Er zijn ontzettend veel vooroordelen over mensen die doof zijn. Omdat zij niet kan horen kunnen ze vast geen tv kijken. Laat staan dat ze naar een concert kunnen of voorlezen worden: “ze kunnen het toch niet horen.” Door middel van trilling van geluid( zoals bij Mirthe) of het gebruiken van gebarentaal kan iemand die doof of slechthorend is toch het verhaal meekrijgen. Ik ben nog niet eerder een voorleesboek tegengekomen die hier zo goed op inspeelt als het boek “Team Avontura en het mysterie van het Quackmonster”. Er is speciaal een gebarenfilm gemaakt van het boek. De gebarenfilm kan je bekijken door de daarbij behorende QR-code te scannen met je telefoon of tablet. Je komt dan op een pagina waar je de gebaren film kan starten. In de gebarenfilm zie je de mooie illustraties uit het boek die getekend door Jessica de Troije. Het verhaal wordt vertolkt in gebaren door Gera Vonk-Huisje.

Boek als hoorspel?

Net zoals bij doven zijn er ook veel vooroordelen over blinden en slechtzienden. “Als je niet kan zien waarom kijk je YouTube filmpjes? Een blinde kan vast niet lezen!” Niets is minder waar. Blinden kunnen ook lezen. Het lezen van een boek in braille of het luisteren naar een luisterboek. In dit prentenboek kom je via een QR-code bij een hoorspel. Een hoorspel is eigenlijk een luisterboek, maar met ondersteunende geluiden. Muziek, dierengeluiden, stemmen, deuren die open en dicht gaan en alle andere geluiden die je erbij kunt voorstellen. Het verhaal wordt voorgelezen door co-auteur Susi Oerlemans. Geluidseffecten en muziek zijn verzorgd door 1816 media in samenwerking met de blinde muzikant, Bob Wijnen. Het hoorspel heb ik aan Mirthe laten horen. De iPad in de box dichtbij Mirthe. Zo kon ze de trilling van het verhaal de de geluiden voelen. Mirthe glunderde! Het bracht ons ook echt samen.

Tenslotte zijn wij allemaal mens

De boodschap in dit prachtige boek is duidelijk: je mag er zijn! Het Quackmonster is voor mij daar het symbool van. Door anderen misschien een monster genoemd. Maar als hij zijn vleugels uitslaat zie je zijn prachtige kleuren. Wij zien er van buiten allemaal anders uit. De ene heeft een bril, de ander is blind, iemand heeft een beugel of iemand heeft meerdere beperkingen. Tenslotte zijn wij allemaal mens. Zo is dat ook met Lu, Jay en Lisa. Lu wilde absoluut niet samenwerken met de anderen, omdat ze anders zijn. Tijdens de tocht leert hij dat iedereen talenten heeft. Of je nou een beperking hebt of niet.

Iedereen moet dit boek (voor)lezen!!!

Een van de onze zorgverleners heeft samen met Mirthe het boek geluisterd. Zij was enthousiast. Paar dagen later heb ik in alle rust het boek gelezen en ook samen met Mirthe. Nu ben ik begonnen het boek voor te lezen aan de kleuters. Ik pas de zinnen ter plekke wat aan.

Het boek is namelijk niet alleen geschikt voor doven en blinden. Ik vind dat dit boek juist (voor)gelezen moet worden door iedereen. Zo krijg je meer inclusie in de maatschappen en meer begrip.